Metoda Montessori a fost dintotdeauna si ramane un experiment deschis, constient si responsabil, care il provoaca pe adult la studiu permanent si la reflectie si care are ca rezultat organizarea unui mediu pregatit sa raspunda nevoilor de dezvoltare a copilului ca intreg. Cata vreme adultul ramane permeabil la fragilitatea vietii si la misterul ei, pregatit sa abordeze cu rigoare stiintifica, onestitate si sensibilitate fiinta umana la fiecare inceput al ei, exista pentru noi toti speranta unei transformari pozitive in lumea in care traim. Schimbarea in bine cea mai sigura si de lunga durata incepe, fara indoiala, cu valorizarea copilului si a copilariei. Adultul in relatia cu copilul – aceasta este tema cartii pe care o avem in fata. Maria Montessori aduce in discutie in mod direct tendinta adultului de a actiona de pe pozitia celui mai puternic, de a se substitui vointei si activitatii copilului. Nu din rea vointa, ci, de cele mai multe ori, dintr-o disponibilitate insuficient cugetata sau dintr-o grija iubitoare, dar fara intelegere, care ia copilului greutatea efortului, dar si bucuria imensa de a-si construi singur edificiul propriei vieti. Eforturile copilului sunt o expresie instinctiva a vietii care sacrifica de regula confortul pentru a obtine cresterea interioara. – Mariana Ulita. Membru fondator Asociatia pentru Dezvoltarea Educatiei Montessori din Romania.